• Aktualności

          • Dzień Matki
            • Dzień Matki

            • Szczęścia, zdrowia, pomyślności,
              samych w życiu chwil radości,
              żadnych smutków, trudów, łez,
              niech się spełni to, co chcesz!

              Kochana Mamo żyj STO lat!

               

              Z okazji Dnia Matki w naszej szkole dzieci i młodzież wraz z wychowawcami przygotowali przedstawienie. w czasie występów uczniowie kazdej klasy popisali się znajomością pięknych wierszy, piosenek oraz skeczy.

              Zaśpiewali piosenki po polsku, angielsku i białorusku.

              Było troche na poważnie a troche na serio. Wszysy świetnie się bawili, choć występ był długi.

              W czasie występów mamy mogły poczęstowac się kawą oraz ciastem, aby osłodzić sobie jeszcze bardziej te chwile przyjemności.

              Więcej szczegółów i zdjęć już w tym tygodniu.

          • Warsztaty techniczne
            • Warsztaty techniczne

            • W ramach zajeć tecznicznych uczniowie klasy V poznawali m.in. rózne rodzaje i gatunki drzew, sposoby obróbki drewna i jego własciwości. Jako finalny i praktyczny prdukt zajęć postanowiliśmy zrobić ludziki - postacie  z drewna brzozowego.

              Przygotowane wczesniej materiały (dziękujemy tacie Maćka Dziermańskiego, tacie Michała Stankiewicz, mamie i tacie Patrycji Koronkiewicz, dziadkowi Kasi Radel, wujkowei Bernarda Andzrzejczyk) dzieci pod opieką pozbijały i powstały fantastyczne drewniane postaci. Każdy ludek trafił na wystawę oraz otrzymał imię.  

          • Rajd Pieszy "Śladami Powstańców Styczniowych"
            • Rajd Pieszy "Śladami Powstańców Styczniowych"

            •  

               

              26 kwietna uczniowie klas VI i VII Niepublicznej Szkoły w Załukach oraz uczniowie klas II gimnazjum Zespołu Szkół w Gródku i uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi w Białymstoku wyruszyli na rajd pieszy „Śladami Powstańców Styczniowych”.

              Pod kierunkiem p. Aleksandra Karpiuka i p. Pawła Janukiewicz uczestnicy maszerowali ze Słuczanki do mogiły powstańców w  Piereciosach, aby złożyć kwiaty i zapalić znicze, a także uczcić minutą ciszy bohaterstwo poległych.

              Na szlaku były liczne przystanki, na których młodzież przedstawiała historię Gródka od czasów jego założenia przez Ród Chodkiewiczów poprzez zabory - po odzyskanie niepodległości w II.1919 roku, gdy wojska niemieckie opuściły tereny ziemi białostockiej.

              Uczniowie z zaciekawieniem słuchali o tabliczkach wotywnych, sposobach walki partyzantów, trójczęściowym herbie powstańców, „bieżanstwie” oraz pieśni zagrzewających do walki powstańców w językach polskim i białoruskim. Panowie historycy barwnie opowiadali o bitwie pod Waliłami z 29 kwietnia 1863 roku.

              Zdobyta wiedza przydała się do rozwiązania zadań konkursowych dotyczących historii Gródka oraz powstania styczniowego. W ośmiu grupach pięcioosobowych zmagających się o nagrody dla najlepszych byli uczniowie ze wszystkich szkół. Uczestnikom Nadleśnictwo Waliły przygotowało ognisko, a p. Małgosia Zbyryt wspierała całe przedsięwzięcie.

              Była to cudowna lekcja patriotyzmu oraz lokalnej historii.

              Rajd był przygotowany przez Panią Wicedyrektor Danutę Garkowską, Aleksandra Karpiuka, Irenę Naliwajko, Elżbietę Romańczuk, Aleksandrę Zarecką Kondratiuk, Dominikę Citowicz.  (E.R.)

          • Dzień Ziemi - Eksperymenty
            • Dzień Ziemi - Eksperymenty

            •  

              „Powiedz mi, a zapomnę,
              pokaż – a zapamiętam,
              pozwól mi działać, a zrozumiem!” 

              Konfucjusz

               

              W kwietniu 2018 Dzień Ziemi zorganizowalismy w nietypowy sposób. 

              Na początku uczniowie z koła teatralnego przedstawili skecz "Jadłopodawca", a maluchy z oddziału "O" wystąpiły z recytacją wspaniałego wiersza "Kto Ty jesteś? Wandal Mały".

              Następnie rozpoczęła się część najciekawsza - EKSPERYMETY

               

              KLASA "O"

              „Znikający styropian”

              1. Do wykonania eksperymentu potrzebne będą: – rozpuszczalnik, – kawałek styropianu, – talerzyk

              2. Wlewamy trochę rozpuszczalnika do talerzyka i układamy w nim styropian.

              3. Od razu zauważymy, że zacznie się zmniejszać 

              4. Dzieje się tak dlatego, że styropian w dużej części (98%) składa się z powietrza. Kiedy więc rozpada się struktura polimerów (z których jest wykonany) w wyniku działania rozpuszczalnika, powietrze ulatnia się, a ze styropianu prawie nic nie zostaje.

               

              "Nurek"

              1. Nasz Nurek zbudowany jest ze słomki, którą obciążamy plasteliną. Wartość obciążenia należy dobrać tak, aby nurek pływał, jak spławik od wędki.

              2. Sztuczka zaczynyna się dopiero wtedy, gdy Nurka umieścimy w wypełnionej wodą, zakręconej nakrętką plastikowej butelce i ściśniemy ją – nurek zaczyna wtedy tonąć. ​​​​​​​

              3.Co zrobić, żeby znowu wypłynął na górę butelki? Uwolnić uścisk!

              *****Jakie fizyczne prawa są wykorzystywane w zasadzie działania Nurka Kartezjusza?

              Kiedy przyjrzymy się Nurkowi z bliska, zobaczymy w nim wspomniany już wyżej pęcherzyk powietrza. Zgodnie z prawem Archimedesa działa na niego siła wyporu, dlatego nurek pływa.

               

              Klasa VI

              Bańka w bańce

              1. Do szklanki wypełnionej do połowy wodą wlej jedną łyżeczkę płynu do mycia naczyń. Dobrze wymieszaj łyżeczką płyn z wodą. Rób to powoli, żeby mieszanina jak najmniej się spieniła.

              2.  Postaw przed sobą talerz lub inny przedmiot o płaskiej powierzchni. Powierzchnia musi być ustawiona poziomo.

              3. Zwilż talerz. W tym celu na talerz wylej jedną łyżeczkę przygotowanego płynu do robienia baniek i palcami rozprowadź płyn po całym talerzu.

              4. Gdy płynu jest za mało, by zwilżyć cały talerz, wlej na niego kolejną łyżeczkę i ponownie rozprowadź płyn palcami.

              5. Jeden koniec słomki włóż do wody z płynem i zrób bańkę na talerzu lub podstawce.

              6. Ostrożnie przebij się słomką przez pierwszą bańkę i spróbuj wewnątrz niej zrobić kolejną.

              7. Staraj się zrobić drugą bańkę, tak by nie zetknęła się z pierwszą.

              8. Ponownie wyjmij słomkę z bańki i znów zanurz jej koniec w płynie.

              9. Ostrożnie przebij się słomką przez obie bańki i wewnątrz drugiej spróbuj zrobić trzecią.

              10. Jeśli zewnętrzna bańka jest naprawdę duża, możesz spróbować zrobić wewnątrz trzech baniek jeszcze kolejne – czwartą, piątą itd.

              Huśtawka ze świeczki

              1. Doświad­cze­nie to jest jed­nym z naj­prost­szych możl­i­wych. Otrzy­many efekt jest jed­nak na tyle cie­kawy, że warto poświęcić chwilkę na przy­go­to­wa­nie.
              2. Świecę należy przy­go­to­wać tak, by można ją było zapa­lić z obu stron jed­no­cze­śnie. Świeczkę należy prze­bić igłą lub gwoździem po środku, tak by po opar­ciu na dwóch szklan­kach świeczka mogła się swo­bod­nie wahać

              3. Świecę należy zapa­lić z obu stron jed­no­cze­śnie; po jakimś cza­sie zaob­ser­wu­jemy waha­nia o rosnącej sile.

              ***Czym jest spo­wo­do­wany ten ruch? Waha­nia są wyni­kiem prze­su­wa­nia się środka ciężk­o­ści: pło­mień powo­duje upłyn­nie­nie para­finy, która ska­puje w postaci kro­pel. Cięższy koniec świeczki znaj­duje się u dołu, wtedy następuje sil­niej­sze nagrze­wa­nie para­finy i jej obfit­szy stru­mień ska­puje na pod­łoże. Z tego powodu koniec ten staje się lżej­szy, aż w pew­nym momen­cie prze­waża drugi koniec, gdzie pow­ta­rza się ana­lo­giczne zja­wi­sko. Skut­kuje to cyklicz­nymi wyhy­le­niami świe­co­wej huśt­awki.

              KLASA II i III

              "Czy powietrze potrzebne jest do życia?

              Eksperyment miał na celu pokazanie, że ogień potrzebuje tlenu aby mógł się palić.

              Materiały: podstawka lub przezroczysta miska, słoik, świeczka, woda, zapałka.

              Przebieg: Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda.

              Następnie przykrywamy ją słoikiem.

              W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do słoika.

              Wniosek: Płomień świecy pali się dzięki tlenowi,  gdy tlenu pod słoikiem zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w słoiku, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do słoika.

              KLASA IV

              „Skaczące rodzynki”

              Potrzebujemy: – szklanka, – wodę gazowaną, – rodzynki (mogą być też inne suszone małe owoce)

              Wykonanie

              Do szklanki nalewamy wodę gazowaną i wrzucamy kilka rodzynek.

              Są one cięższe od wody, więc opadają na dno.

              Po kilku sekundach gazowe bąbelki otaczają poszczególne rodzynki, które zaczynają wypływać na powierzchnię, po czym ponownie opadają na dno.

              Rodzynki wędrują w górę i w dół jakby nurkowały.

              Proces powtarza się aż do wyraźnego spadku zawartości gazu.

              Wyjaśnienie

              W wodzie gazowanej rozpuszczony jest dwutlenek węgla.

              Gaz ten przedostaje się do powietrza, co widzimy w postaci bąbelków, które przyjemnie drażnią podniebienie w trakcie spożycia.

              Gdy do wody wrzucimy rodzynki - gaz zaczyna gromadzić się na ich powierzchni. Jest to tak zwany proces adsorpcji.

              Dzieje się tak dlatego, że rodzynki maja porowatą powierzchnię, na których gromadzą się cząsteczki dwutlenku węgla.

              Dwutlenek węgla działa na rodzynkę jak balonik, przy nagromadzeniu dużej ilości gazu unosi ją do góry.


              "Ciecz nienewtonowska" (czyt.nieniutonowska)

              Co jest potrzebne? -mąka ziemniaczana (skrobia), -miseczka, - łyżka, -szklanka wody

              1. Wykonanie tego doświadczenia jest niezwykle proste. Wystarczy wymieszać mąkę ziemniaczaną z wodą w odpowiedniej proporcji.

              2. Najlepszym sposobem jest wsypanie szklanki mąki do miseczki i dolewanie wody wraz z mieszaniem całą zawartością. Z początku ciężko idzie, po powstała mieszanina będzie bardzo twarda i nie chce się zbytnio mieszać.

              3. Ile dodać wody? Należy to robić do czasu, aż mieszanina nabierze odpowiedniej konsystencji. Powinna sama spływać z łyżeczki jak gęsta ciecz, ale samą łyżeczką można ją było „kroić”. 

              KLASA V

              "Wulkan"

              1 Aby zrobić wybuchający wulkan potrzeba:

              - dużego talerza, kubeczka, szklanki, butelki (może być plastikowa) i nożyczek.

              – wodę, – sodę oczyszczaną, – ocet, 

              – łyżkę, – filiżankę lub kubeczek
              – tacę

              3. Przeciętą butelkę postaw na tacy. Na początku wlej ocet.. Do octu dodaj płyn do mycia naczyń.

              4. Kolejny krok to już dosypywanie sody. Ale, ale, tu uwaga… soda spowoduje wybuch wulkanu, dlatego trzeba dopilnować, żeby dzieci nie trzymały głowy bezpośrednio nad butelką. Tak na wszelki wypadek, żeby uniknąć kłopotów w sytuacji, gdyby wybuch eksperymentalnego wulkanu okazał się zbyt silny.

              5. A to, co zostanie z octowego wulkanu może posłużyć do umycia wanny i umywalki w łazience, bo soda oczyszczona z octem to świetny ekologiczny środek czyszczący.

              „Kratery na Księżycu”

              Co potrzebne:

              1 kg mąki pszennej

              1 opakowanie kakao naturalnego

              duża blacha

              kamyczki

              1. Na blachę wysypujemy warstwę mąki. Lekko ją mieszamy, by utworzyła góry i doliny. Z wierzchu sypiemy cienką warstwą kakao – tyle, by pokryło mąkę.

              3. Jeśli mamy pod ręką telefon, który potrafi filmować w zwolnionym tempie, warto nakręcić krótkie wideo pokazujące moment uderzenia.

              2. Teraz rzucamy kamyczki z różnej wysokości, pod różnymi kątami i z różną siłą. Obserwujemy powstające kratery.

          • "Kim jest Patriota?"
            • "Kim jest Patriota?"

            • 23 kwietnia uczniowie klasy VI wcielili się w nauczycieli i przeprowadzli lekcję pt. „Kim jest patriota”? Przedszkolaki oraz uczniowie wszystkich klas rozmawiali o zbliżających się świętach majowych: Święcie Pracy, Święcie Flagi oraz Święcie Konstytucji 3 Maja. Pogadanka dotyczyła symboli narodowych, postawy patrioty. Odśpiewano Hymn Polski i omówiono symbolikę barw narodowych. Prowadzący w innowacyjny sposób doświadczyli trudu nauczania innych, a ich koledzy i koleżanki w sposób ciekawy utrwalili wiedzę o świętach majowych oraz tematykę patriotyczną. Uczniów klasy VI przygotowała Elżbieta Romańczuk.

          • Konkurs Wielkanocny
            • Konkurs Wielkanocny

            • W naszej szkole odbył się szkolny konkurs dla klas VI-VII pt.: Pisanka Wielkanocna.I miejsce: Maja StankiewiczII miejsce: Kamil MartonikIII miejsce: Emilia Koronkiewicz

              Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymają dyplomy, a wyróżnione prace zostaną nagrodzone nagrodami rzeczowymi.Gratulujemy

          • Debata Społeczna
            • Debata Społeczna

            • 13 kwietnia 2018 odbyła się Debata Społeczna skierowana na zdiagnozowanie i dookreślenie potrzeb społecznych związanych z zagrożeniem bezpieczeństwa mieszkańców. Omawiane Obszary tematyczne to: - "Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Możesz mieć na nie wpływ".- Program "Dzielnicowy bliżej nas",- Funkcjonowanie Krajowej mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa,-Zagrożenie przestępczością, poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania, - Sprawy uciążliwe społecznie.

              Krajowa mapa zagrożeń bezpieczeństwa

              Poczucie bezpieczeństwa należy do podstawowych potrzeb każdego człowieka i ma decydujący wpływ na funkcjonowanie każdej społeczności. Dlatego ważnym jest tworzenie narzędzi, które pozwolą na rzetelne i czytelne zidentyfikowanie i przedstawienie, w tym społecznościom lokalnym, skali i rodzaju zagrożeń oraz instytucji współodpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego. Identyfikacja ta nie może przebiegać bez uwzględnienia oczekiwań społecznych. Takim narzędziem powinny być mapy zagrożeń bezpieczeństwa. Mapy zagrożeń należy traktować jako istotny element procesu zarządzania bezpieczeństwem publicznym, realizowanym w partnerstwie międzyinstytucjonalnym i społecznym. Powinny one służyć również optymalnej alokacji zasobów sprzętowo-kadrowych służb, w szczególności do podejmowania decyzji co do tworzenia komisariatów i posterunków Policji.

               

              Krajowa mapa zagrożeń bezpieczeństwa opiera się o informacje skatalogowane w trzech płaszczyznach:

               

              - informacje gromadzone w policyjnych systemach informatycznych,

              - informacje pozyskiwane od społeczeństwa w trakcie:

              -bezpośrednich kontaktów z obywatelami, z przedstawicielami samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych itp.;

              - w trakcie realizowanych debat społecznych poświęconych bezpieczeństwu  publicznemu,

              informacje pozyskiwane od obywateli (internautów) z wykorzystaniem platformy wymiany informacji.

              Więcej informacji na krajowa mapa zagrożeń

          • Konkurs "112 ratuje życie"
            • Konkurs "112 ratuje życie"

            • Wojewoda Podlaski oraz Podlaski Kurator Oświaty i Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach organizowaliV edycję Wojewódzkiego Konkursu „112 RATUJE ŻYCIE”.Celem konkursu było popularyzowanie wiedzy na temat numeru alarmowego 112 wśród uczniów szkół podstawowych województwa podlaskiego oraz propagowanie ich właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Uczennica I klasy z naszej szkoły - Marlena Mojsak otrzymała wyróżnienie.

              W imieniu organizatorów została zaproszona na uroczyste podsumowanie konkursu, które odbyło się w sali konferencyjnej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.W uroczystości uczestniczyli też inni uczniowie. W trakcie uroczystości było można odwiedzić stoiska służb – Ratownictwa Medycznego, policji, Państwowej Straży Pożarnej i Centrum Powiadamiania RatunkowegoG R A T U L U J E M Y !!!

              Zdjęcia pobrano z www.bialystok.uw.gov.pl

          • Pierwszy dzień Wiosny
            • Pierwszy dzień Wiosny

            • W Pierwszy Dzień Wiosny w tym roku nie dopisała wiosenna aura. Dzień był pochmurny i było bardzo zimno. Uczniowie klas IV-VII oraz oddział przedszkolny wraz z wychowawcami wspólnie wybrali sie nad rzekę aby pożegnać zimę, a powitac wiosnę. Najpierw wysłuchaliśmy wierszy o tematyce wiosennej, a następnie pomaszerowaliśmy nad rzekę. Wcześniej przygotowana przez dzieci Marzanna "Zimowa Panna" (dziękujemy p. Asi z biblioteki za pomoc) została odesłana, "gdzie pieprz rośnie".  Miejmy nadzieję,że nastanie lepsza pogoda.

              W tym samym czasie uczniowie klas: 0, II, III wraz z wychowawczyniami wybrali się do Białegostoku na poszukiwanie wiosny. Na początku zatrzymali się w kinie Helios, aby obejrzeć bajkę „Pszczółka Maja. Miodowe Igrzyska”. Seans był poprzedzony spotkaniem z gościem – pszczelarzem. Dzieci miały okazję dowiedzieć się jak powstaje miód, jak wygląda praca pszczelarza oraz jak należy się zachować, gdy podczas letniego spaceru spotkamy krążącą wokół nas pszczołę.

              Po obejrzeniu filmu, dzieci, autobusem MPK, udały się na zajęcia sportowe do centrum wspinaczkowego „Flasch”. Wspinanie to była świetna próba swoich sił na panelu Na uczniów czekały drogi o różnym poziomie trudności. Oprócz wspinania, dostępne były różne inne atrakcje, dostosowane do wieku uczestników. Wszystko to zostało zorganizowane przez trenerów z wieloletnim doświadczeniem. Po zajęciach dzieci posiliły się w restauracji McDonald i szczęśliwe, pełne wiosennego zapału, wróciły do szkoły.

          • Walentynki 2018
            • Walentynki 2018

            • Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Walentynki.

              Dzień 14 lutego to dzień zakochanych. A czy wiecie dlaczego nazywamy go Walentynkami? Nazwa ta pochodzi od patrona zakochanych , Świętego Walentego, który właśnie 14 lutego napisał anonimowy list do przyjaciół i podpisał go "od Twojego Walentego".

              Jest taka legenda, która głosi, że właśnie tego dnia ptaki dobierają się w pary. W naszych czasach obchodzimy Walentynki wysyłając anonimowe kartki lub wręczając drobne upominki tym, których kochamy.Uczniowie z Samorządu Uczniowskiego poprowadzili spotkanie walentynkowe oraz pomogli rozdac walentynki z poczty walentynkowej. Najwiecej walentynek dostała pani dyrektor. Gratulujemy.Cały apel został poprowadzony w rytm piosenek o tematyce miłości:Uczniowie klasy O zaśpiewali: ... klasa I wspaniale poradziła sobie z balladą: "Był sobie król" Klasa II i III odświeżyli nam przebój Formacji Ich Troje " A wszystko to".Klasa IV zaśpiewała "Kamien z napisem LOVE"Klasa V zaskoczyła góralskimi strojami i utworem "Bo Jo cie kochom"Klasa VI przygotowała oświadczyny w piosence "Rolnik szuka żony", za co zebrali gromkie brawa.Uczniowie z klasy VII w humorystyczny sposób przedstawii skecz o starym małżeństwie i słoiku ogórków oraz teściowej. Ze smiechu bolały brzuchy.Sprawdzilismy jak brzmi "kocham Cię" w róznych językach. Najdziwniejsza była wersja japońska: "Watakushi wa anata o aishinasu"

              Na koniec spotkania rozganizowano dwie zabawy: Układanie sławnych par i duetów dla klas młodszych oraz układanie w całość cyatów o miłości dla klas starszych

              Rozstrzygieto również konkurs na kartkę walentynkową po angielsku: I miejsce w kategorii klas młodszych Justyna Malwina Moroz. I miejsce w kategorii klas starszych Patrycja Koronkiewicz

              GRATULUJEMY.

              Happy Valentine's Day

          • Spotkanie z wolontariuszkami
            • Spotkanie z wolontariuszkami

            • 19 marca w naszej szkole odbyło spotkanie z Wolontariuszkami programu Erasmus+.

              Alesia z Białorusi i Aina z Hiszpanii nauczyły klasę IV i V katalońskiego tańca oraz wspólnie tworzyły różowe tulipany.

              Dzieci w trakcie zajęć szlifowały język białoruski i język angielski.

              Panie wolontariuszki gościły w Załukach w ramach innowacji pedagogicznej "Kolory pór roku".

          • Andrzejki 2017
            • Andrzejki 2017

            • Jest taka noc w roku, kiedy świat realny łączy się ze światem magii, czarów, ...wróżb.Od wieków w noc św. Andrzeja młode panny zbierały się, aby dowiedzieć się jaka będzie ich przyszłość. Panowie, ciekawi co ich spotka zbierali się kilka dni wcześniej – w wigilię św. Katarzyny.Noc św. Andrzeja jest nocą niezwykłą.

              Niezwykła była też złota brokatowa zabawa andrzejkowa, która odbyła się 28 listopada w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Załukach.Były wróżby, konkursy taneczne na gazetach, zjadanie pierników na czas, słodki poczęstunek no i pląsy andrzejkowe. Królowały oczywiście najnowsze hity z list przebojów, więc zabawa była przednia.

          • Dzień Edukacji Narodowej 2017
            • Dzień Edukacji Narodowej 2017

            • 16.10.2017r. w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Akademię szkolną przygotowali uczniowie wszystkich klas pod kierunkiem Samorządu Uczniowskiego.Młodzi artyści pieśnią i słowem uświetnili ten wyjątkowy dzień w roku szkolnym.

              Wiele ciepłych i miłych słów popłynęło w kierunku naszych nauczycieli. Uczniowie docenili i podkreśliliswoją wdzięczność za codzienny trud pracy nauczyciela, jego poświęcenie, czujność i troskę o dobro wychowanków. Montaż słowno - muzyczny zawierał wiersze odpowiedniodobrane i skierowane do każdego nauczyciela. Oprawę muzyczną stanowiły humorystyczne piosenki oraz scenki w doskonałym wykonaniu przedstawicieli klas.Uśmiechniętym nauczycielom wręczono kwiaty. Następnie głos zabrała p. Dyrektor Irena Suprun, która mówiła o trudnej, ale jakże pięknej pracy nauczyciela.

              Podziękowała za dotychczasowe zaangażowanie oraz życzyła wielu sił i wytrwałości w tym wyjątkowym zawodzie.

          • Akademia Pana Kleksa
            • Akademia Pana Kleksa

            • 15 marca uczniowie z klas O – VII  obejrzeli przedstawienie pt: „ Akademia Pana Kleksa”,w wykonaniu aktorów Teatru Profilaktycznego Edukacja i Animacja „Magik” z Białegostoku. Kultowa opowieść Jana Brzechwy przeniesiona na deski teatru zabrała nas w bajkowy świat szkoły Ambrożego Kleksa, w której przygoda goni przygodę, a nauka jest przyjemnością. Dzieci brały czynny udział w przedstawieniu i za udzielenie dobrej odpowiedzi na pytania dostawały piegi, które przyklejał im sam Pan Kleks. Aktorzy za wspaniałą grę zostali nagrodzeni wielkimi brawami.

          • Wycieczka do Warszawy - grudzień 2017
            • Wycieczka do Warszawy - grudzień 2017

            • Nowe zdjęcia zostały dodane do galerii Wycieczka do Warszawy - grudzień.

              W tym roku z okazji Mokołajek uczniowie NSP wraz z opiekunami pojechali na jednodniową wycieczkę do Warszawy.Pierwszym punktem programu było planetarium w Centrum Kopernika. Niesamowity spektakl nad głowami oraz zaskakująca podróż 4D "Halo Ziemia" przez pustynię oraz zapoznanie z komunikacją międzyludzką niejednemu sprawiła zawrót głowy.Niektórzy z uczniów twierdzili, iz wspinaczka na wieżę Babel była nadzwyczajna, potem szybki zjazd w dół, pościg za uciekajacą sarną, niesamowicie szybka przeprawa przez wąwozy - wszystko to powodowało wrażenie jakby na własnym fotelu człowiek na prawdę w tym uczestniczył. Coś niesamowitego, wartego zobaczenia i przeżycia jeszcze raz. Polecamy.Następnie w tempie topniejącego lodowca przebijalismy się przez stolicę, aby móc odwiedzić siedzibę Telewizji Polskiej. Udało nam się wejść do studia reżyserskiego oraz podejrzeć jak powstaje program muzyczny "Jaka to melodia". Podzielono nas na grupy i oglądaliśmy pokazy taneczne i wokalne. Potem jeszcze szybko do studia "Pytanie na śniadanie", gdzie zrobilismy sobie sesję zdjęciową i szybciutko do Złotych Tarasów na jedzenie na wynos. Ostatnim punktem wycieczki było Muzeum Żydowskie "Polin". Jest to jedno z najbardziej nowoczesnych muzeów w Europie. Interaktywne sale i doskonałe wyposażenie w multimedia sprawiło, iż uczniowie z zapałem słuchali swoich przewodników. Tylko nieliczni nudzili się i szukali innych atrakcji. Większość dzieci potrafiła docenić wspaniałe eksponaty oraz uczestniczyła w wykonywaniu różnych zadań.Udało się nam zrobić szybkie zakupy w muzealnym sklepiku z pamiątkami, choć już go zamykali i niestesty klasy młodsze nie zdążyły. Ogólnie wycieczka udana. Nasze maluchy i młodzież klas starszych będą dobrze wspominać ten dzień i zapamietają jak należy zachowywac się na wycieczce, aby wszyscy mieli udany dzień.

          • Pomarańczowy dzień z dynią 2017
            • Pomarańczowy dzień z dynią 2017

            • W październiku 2017r. po raz pierwszy obchodziliśmy Pomarańczowy Dzień z Dynią. Okazja do obchodów tego dnia zbiegła się z realizacją innowacji pedagogicznej realizowanej w naszej szkole. Miesiąc październik był miesiacem koloru pomarańczowego.

              Wszycsy mieli za zadanie ubrac się w ten dzień na pomarańczowo. Stroje były ciekawe i fantazyjne. Nie zabrakło nawet tiulu i pomarańczowych opasek. Na drugie śniadanie uczniowie wszystkich klas wraz z wychowawcami zostali poczęstowani zdrową pomarańczową sałatką wykonaną przez klasę VI.

              W czasie ochchodów pomarańczowego dnia można było zakupic w promocyjnej cenie książki podczas kiermaszu.Dodatkowo w całej szkole porozwieszane były słowa w jezyku polskim i angielskim, które oznaczały rzecz w kolorze pomarańczowym. Uczniowie mieli za zadanie zapamietać jak najwieksza ilość tych słów.Klasy starsze uczestniczyły w pomarańczowym dyktandzie, a młodsze dzieci rozwiązywały pomarańczowe rebusy i zgadywanki. Na obiad zjedliśmy zupę dyniową, a na deser ciasto marchewkowe, które zrobiły klasy II i III. Popilismy to pyszną i zdrowa herbatą z pomarańczą, mandarynkami i goździkami.Pycha. Dziękujemy za wspólnie spędzony czas.

          • Dzień naleśnika  - Pancakes Day
            • Dzień naleśnika - Pancakes Day

            • Ostatki, zapusty – okres kończący karnawał jest różnorako nazywany i obchodzony na świecie. Podczas gdy my w Polsce kończymy okres zabaw i szaleństw Tłustym Czwartkiem, w Wielkiej Brytanii obchodzony jest tzw. Pancake Day czyli Dzień Naleśnika.

              Polacy mają więc Tłusty Czwartek i Ostatki, Niemcy Rosen Montag, Francuzi Mardi Gras. Natomiast według tradycji anglosaskiej wtorek przed Środą Popielcową nazywa się Shrove Tuesday czyli Wtorkiem Rozgrzeszenia.

              Nieważne, którego dnia to wypada, wszystkie te tradycje mają u podstaw zabawę i ostatnie momenty swawoli przed Wielkim Postem. Aby się najeść słodkości, tłustych i luksusowych potraw, bawić się i tańczyć.

              Ktoś zapyta, no dobrze, rozumiem pączki, ale naleśniki, co w nich takiego luksusowego? Historia Dnia Naleśnika sięga jednak XV wieku, kiedy składniki naleśników – jaja, mleko, mąka pszenna należały do towarów luksusowych. W brytyjskiej tradycji porządny post to nie tylko rezygnacja z mięsa. W odstawkę szły również mleko i masło, zwłaszcza zaś jajka. Czyli wszystko to, bez czego dobrych naleśników nie ma. W ten ostatni dzień przed rozpoczęciem postu należało więc napchać się naleśnikami na zapas.W tym dniu sprzątano nie tylko własne sumienia, ale także przykuchenne spiżarnie, ponieważ uważano za niedopuszczalne objadanie się, był to bowiem czas umartwiania się. Oczywiście wśród tych składników było masło, jajka, cukier czyli składniki na tytułowe naleśniki.

              W tym roku dzień naleśnikowego obżarstwa wypada 13 lutego (we wtorek) i wypada mi życzyć udanej zabawy i smacznego!

              Ale w przeciwieństwie do naszego Tłustego Czwartku, po którym wszyscy jesteśmy jak pączki w maśle :), Anglicy organizują coś, co pozwala spalić trochę kalorii. Z Dniem Naleśnika wiążą się bowiem Pancake Races – czyli wyścigi z naleśnikiem.

              Według legendy pewna gospodyni domowa z Olney w hrabstwie Buckingham smażyła naleśniki w Shrove Tuesday i była tak pochłonięta swoją pracą, że nie zauważyła, kiedy zapadł wieczór. Dopiero kiedy dzwony kościelne zaczęły bić i wzywać wiernych na nabożeństwo pokutne, zorientowała się, jak jest już późno. Pobiegła więc do kościoła nadal ubrana w fartuch i z patelnią pełną naleśników w dłoni.

              W NSP w ZAłukach również obchodziliśmy Pancake Day. Chętni uczniowie wraz z rodzicami przygotowali na tendzien dania nalesnikowe. Były nalesniki z truskawkami, naleśniki ze szpinakiem, naleśniki z serem, naleśniki z polewą czekoladową.Klasa VI przygotowała American Pancakes z syropem kolonowym. Wszystkie klasy zostały poczęstowane daniami z nalesnika.W całej szkole zostały rozmieszczone ciekawostki o tym specjalnym dniu w roku. Uczniowie z zapałem czzytali i dzielili się spostrzeżeniami. Na koniec dnia klasy I i V urządziły biegi z patelnią. Zabawa była przednia. Powtórzymy to za rok.

          • Innowacja Pedagogiczna
            • Innowacja Pedagogiczna

            • OPIS ZASAD INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ REALIZOWANEJ W NIEPUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W ZAŁUKACH

              Tytuł innowacji: Kolory Pór Roku. 

              Autor innowacji: Elżbieta Romańczuk, Iwona Lech, Emilia Sowa, Maria Panasewicz – Dubicka, Sylwia Radel, Dominika Citowicz.

              Nazwa i adres szkoły: Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Załukach, Załuki 5, 16-040 Gródek 

              Etap edukacyjny: szkoła podstawowa 

              Typ innowacji: metodyczno – organizacyjna 

              Termin realizacji: 01.09.2017 – 31.05.2018 roku 

              Adresaci: chętni uczniowie

              Innowacja nie wymaga dodatkowego finansowania.

              Opis innowacji: Innowacja będzie skierowana do uczniów szkoły podstawowej. Zajęcia będą prowadzone w cyklach tematycznych. Każdy miesiąc jesieni to inny kolor oraz tematycznie powiązane słownictwo w języku angielskim, białoruskim i rosyjskim. Działania dotyczące danego miesiąca rozszerzą zdolności manualne, wiedzę i umiejętności językowe dzieci. Na zajęciach realizowane będą także zagadnienia z profilaktyki zdrowotnej wpisane w dany miesiąc jako sałatki i soki powiązane kolorystycznie z tematem. Zdolności manualne będą ćwiczone na zajęciach technicznych i świetlicowych.

              Jesień: żółty, pomarańczowy, złotyZima: szary, niebieski, białyWiosna: różowy, czerwony, zielony

              Cel główny: Podniesienie jakości kształcenia oraz uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły. Cele szczegółowe:

              •  - Pogłębianie umiejętności językowych,
              •  - uwrażliwianie na piękno natury,
              •  - kształtowanie prawidłowych postaw kultury osobistej,
              •  - udział w życiu szkoły,
              •  - rozwijanie zainteresowań regionem, jego historią i tradycją oraz walorami przyrodniczymi,
              •  - rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

              Warunki realizacji:

              Innowacja realizowana będzie w ramach lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych, spotkania odbywać się będą w zależności od potrzeb i realizowanych przedsięwzięć. 

              Zadania:

              • Językowe – nazewnictwo,

              • zajęcia z wychowawcą – pogadanki, 

              • zajęcia techniczne – soki i sałatki, 

              • zajęcia teatralne – przedstawienie proekologiczne, 

              • świetlica - zajęcia plastyczne,

              • historia – problematyka patriotyczna.

              Przewidywane efekty (korzyści wdrożenia innowacji pedagogicznej):

              • Rozwój osobisty ucznia.

              • Wrażliwość na przyrodę; 

              • Nabycie umiejętności pracy w grupie;

              • Wykorzystanie wiedzy na temat zdrowego odżywiania się;

              Ewaluacja:

              - własna samoocena;

              - zaangażowanie poszczególnych członków; 

              - zamieszczanie informacji o działaniach oraz zdjęć na stronie internetowej;

              - promocja działań szkoły.

          • Konkurs Recytatorski z języka białoruskiego
            • Konkurs Recytatorski z języka białoruskiego

            • 19 marca 2018r. ośmioro uczniów z naszej szkoły wzięło udział w powiatowych eliminacjach białoruskiego konkursu recytatorskiego „Rodnaje słowa” w Białymstoku. II miejsce zdobyła Julia Lech recytując wiersz Wiktara Szweda „Saszka i muraszka”, III miejsce – Małgosia Popławska deklamując wiersz Stanisława Szuszkiewicza „Pawuczok - muchajed”, Krystian Mojsak – wiersz Adama Rusaka „Dobra wiedaju urok” oraz Julia Grześ – wiersz Alesia Barskaha „Jość na świecie ziamla ”. Wyróżnienie otrzymała Oliwka Koronkiewicz.

              Laureaci II i III miejsca 23.03.2018r. wzięli udział w centralnych eliminacjach konkursu w Bielsku Podlaskim, gdzie Krystian Mojsak zdobył III miejsce, a Julia Grześ wyróżnienie. Gratulujemy.