• Aktualności

          • #sadziMY 2020
            • #sadziMY 2020

            • Lasy zapewniają nam tlen, oczyszczają powietrze, wpływaja korzystnie na klimat i samopoczucie nas wszystkich. Są domem dla wielu gatunków roślin, grzybów i zwierząt. Dostarczają ekologiczny surowiec, drewno, tworzący dom również dla nas. Polscy lesnicy każdego roku sadzą 500 milionów drzew. Mimo że czasem wysiłek wielu pokoleń niszczą klęski żywiołowe, sadzenie trwa i lasów w Polsce stale przybywa. Zajmują one juz blisko 1/3 powierzchni naszego kraju. Drzewa są jednak potrzebne wszędzie tam, gdzie żyjemy, nie tylko w lesie. Dzięki inicjatywie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Pierwszej Damy teraz wszyscy mogą z łatwością posadzić własne drzewo.

              Uczniowie Niepublicznej szkoły Podstawowej w Załukach wzięli udział w ogólnopolskiej akcji #sadziMY - posadź własne drzewko. Przedstawiciele Nadleśnictwa Żednia rozdali sadzonki dla wszystkich chętnych osób, które chciały przyłączyc się do akcji i przyczynic się do ochrony klimatu.

          • Znęcanie się psychiczne, nękanie, agresja w szkole
            • Znęcanie się psychiczne, nękanie, agresja w szkole

            • Szkoła jest miejscem, gdzie stykają się różne charaktery. Nieuniknionym jest, że w pewnym momencie dziecko będzie uczestniczyło w znęcaniu się fizycznym lub psychicznym lub będzie tego świadkiem. Wyśmiewanie się, popychanie, pomijanie w zabawach - z pozoru błahe i krótkotrwałe zachowania mogą mieć wpływ na Twoje dziecko, niezależnie w jakim charakterze występuje.

              Jak odbyć rozmowę?

              Doskonałym sposobem na to jak zacząć rozmawiać z dzieckiem jest pogawędka o najnowszych wydarzeniach. Ponieważ dla wielu dzieci to niewygodny temat, krąż wokół niego, aby dostać się do środka. Gdy dojdziesz do sedna, podkreśl, że Twoje dziecko nie musi mierzyć się z problemem samo.

              Znaki, że Twoje dziecko jest nękane

              Istnieje wiele objawów zastraszania. Czasami są one bardziej oczywiste, jak podarte ubrania, niewyjaśnione urazy lub brakujące rzeczy. Inne objawy są bardziej subtelne, brak chęci zabawy z niektórymi z przyjaciół, pogorszenie ocen w szkole lub utrata zainteresowania. Można również zaobserwować zmiany nastroju i wystąpienie depresji. Prześladowane dzieci będą szukać wymówek, żeby nie iść do szkoły. Mogą udawać choroby, takie jak bóle brzucha i głowy. To ważne, aby być spostrzegawczym.

              Co zrobić, kiedy inni znęcają się nad Twoim dzieckiem?

              Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, to odbyć z nim rozmowę i pokazać swoje wsparcie. Większość dzieci powie rodzicom, że problem się nasili jeśli interweniują. Wbrew temu, co możesz pomyśleć, nie zaleca się konfrontacji z rodzicami drugiej strony. Rodzice będą bronić dziecka i zaprzeczyć, że jest do tego zdolne. Prowadzi to często do walki wśród dorosłych, która nie rozwiąże problemu. Spotkaj się z dyrektorem, spokojnie o tym porozmawiaj - chcesz mieć szkołę po swojej stronie, a nerwy w tym nie pomogą.

              Co zrobić, kiedy to Twoje dziecko nęka?

              Jeśli okaże się, że to Twoje dziecko się znęca, ważne, aby nie żyć w zaprzeczeniu. Usiądź z dzieckiem i odbądź rozmowę. Powiedz mu, że słyszałaś doniesienia, że ​​jego zachowanie było agresywne. Powiedz też, że je kochasz, ale jego zachowanie musi się zmienić i nie będziesz tego tolerować. Należy wspierać wszelkie kary jakie nakłada szkoła i wyjaśnić mu, dlaczego zastraszanie nie jest dopuszczalne. Niech wie, że to naprawdę powoduje ból i jest nie do przyjęcia.

              Zachęcaj dziecko, by nie było obserwatorem

              Jednym z najlepszych sposobów zapobiegania zastraszanie w szkole jest interwencja innych dzieci. Ważnym jest, aby rozmawiać z dziećmi o przywództwie i pomaganiu innym. Ucz dzieci empatii i odprowadzania ofiar w bezpieczne miejsce. Jeśli dziecko jest fizycznie prześladowane, niech natychmiast wzywa kogoś dorosłego. Udowodniono, że zastraszanie w szkołach spada o 10 procent, jeśli to dzieci reagują.

              pobrane z www.ofeminin.pl/dziecko/mam-dziecko/nekanie-dziecka-w-szkole-co-mowic-i-jak-reagowac/xrsf6lq

              autorka Marta Piróg

               

               

          • Nie marnuj czasu – ucz się efektywnie
            • Nie marnuj czasu – ucz się efektywnie

            • Efektywne uczenie się to jedna z przydatnych umiejętności, którą wykorzystujemy przez całe życie. Warto poznać sposoby, które sprawią, że nauka będzie nie tylko przyjemna, ale również skuteczna. Jakie techniki mogą się nam przydać?Naukę zawsze powinniśmy rozpocząć od wyznaczenia krótkoterminowego i długoterminowego celu. Zrozumienie, po co uczymy się danej rzeczy i kiedy będziemy mogli z niej skorzystać, jest ważnym elementem motywacyjnym. Bez tego nauka będzie odbywać się według zasady 3xZ - zakuć, zdać, zapomnieć. Wykorzystanie odpowiednich technik uczenia się jest efektywne tylko w parze z motywacją wewnętrzną.

               

              Jak przygotować się do nauki?

              Zanim nasze dziecko rozpocznie uczenie się warto, aby przygotowało siebie i swoje miejsce pracy. Na co zwrócić uwagę?1. Zadbaj o zdrowie i dobre samopoczucie. Ważne jest, aby dziecko było wyspane, najedzone i napojone. Im młodsze dziecko, tym ważniejsza jest dla niego również aktywność fizyczna. Młodsi uczniowie szczególnie potrzebują ruchu, dlatego przed nauką zaproponujmy zabawę na świeżym powietrzu, krótką wycieczkę rowerową itp. Niezwykle ważnym czynnikiem jest też sen. Jeśli nasze dziecko nie prześpi odpowiedniej liczby godzin (około 9-10 godzin), to jego produktywność zostanie obniżona. Pilnujmy też, aby dziecko nie zasiadało do lekcji zaraz po posiłku – wówczas nauka jest utrudniona, ponieważ duża część energii w organizmie jest przeznaczona na trawienie, a nie na myślenie i zapamiętywanie.2. Zaplanuj, czego dziecko będzie się uczyć. Im młodsze dziecko, tym bardziej potrzebuje pomocy rodzica. Jak to zrobić?

              • Przejrzenie zeszytów i książek pod kątem tego, co jest do nauczenia się, jakie zadania do zrobienia, spisanie ich po kolei.
              • Ustalenie kolejności wykonywania zadań. Warto pamiętać, że to dziecko się uczy i dlatego decyzja, jakie zadanie zrobi na początku, a jakie na końcu, należy do niego. Są takie dzieci, które lubią uczyć się najpierw tego, co potrafią, co nie przysparza im trudności. Wykonanie tych zadań daje im poczucie sukcesu i motywuje do dalszej pracy. Inne wolą najpierw zrobić to, co jest najtrudniejsze, żeby – jak mówią – „mieć z głowy”. Warto sprawdzić, do jakiego typu zalicza się dziecko i pozwolić mu podjąć decyzję.

              3. Przygotuj potrzebne pomoce do zadań. Zapewnij linijkę, ołówek, kredki, kątomierz, cyrkiel itp. Ograniczysz w ten sposób stres związany z szukaniem potrzebnych rzeczy już podczas nauki. Jest to szczególnie ważne, kiedy mamy dziecko z trudnościami w koncentracji – wtedy każde niezaplanowane odejście od miejsca nauki utrudnia powrót i motywację do pracy.4. Pamiętaj o porządku w miejscu nauki. Usunięcie wszelkich rozpraszaczy, takich jak maskotki, telefon, czasopisma, gry itp., pomoże dziecku skierować uwagę na wykonywanie zadań. 5. Zapewnij ciszę w pokoju, w którym uczy się dziecko. Koniecznie należy wyłączyć komputer (chyba, że dziecko wykonuje zadanie z jego użyciem), telewizor, telefon (również z wibracji). Dopilnuj, aby młodsze rodzeństwo nie przeszkadzało np. głośnymi zabawami. Zdarza się, że niektóre dzieci potrzebują do uczenia się muzyki. W takim przypadku zadbajmy, aby była to muzyka instrumentalna o cichym, łagodnym brzmieniu.6. Zorganizuj jedno miejsce do nauki – ważne, aby dziecko uczyło się zawsze w tym samym miejscu i mniej więcej o tej samej porze. Mózg przyzwyczaja się do tej stałości, zaczyna kojarzyć miejsce z uczeniem się, wysiłkiem intelektualnym i po pewnym czasie już sam fakt znalezienia się w danym miejscu uruchomi neuroprzekaźniki sprzyjające uczeniu się.7. Zadbaj o regularne przerwy – mózg potrzebuje odpoczynku. Im młodsze dziecko tym krótsza możliwość koncentracji na zadaniu:

              • Młodsze dzieci (nauka wczesnoszkolna) – 15-30 minut pracy + 5 minut przerwy w ruchu.
              • Starsze dzieci - do 60 minut nauki + 10 minut przerwy.

              Można też zastosować technikę 90/10, czyli 90% czasu dziecko poświecą na uczenie się, a 10% na przerwę.

               

              Metody i techniki uczenia się

              Technika „Pomodoro”:

              1. Dziecko wybiera zadanie do wykonania.
              2. Ustawia zegar z alarmem na 25 minut – tyle trwa jedno Pomodoro.
              3. Dziecko pracuje nad zadaniem bez przerwy.
              4. Po 25 minutach, kiedy alarm ogłosi koniec pracy, następuje 5 minutowa przerwa.
              5. Kolejne Pomodoro, czyli 25 minut pracy + 5 minut przerwy.

              Uwaga! Po trzech Pomodoro (z rzędu) robimy dłuższą przerwę, najlepiej 15-30 minutową.Częste i głębokie przetwarzanie informacjiChcąc zapamiętać treści, musimy je regularnie powtarzać. Nie wystarczy raz – a nawet kilka razy – przeczytać temat w książce (płytkie przetwarzanie). Wiedza na dłużej zostanie w głowie, jeśli dziecko poświęci na jej naukę więcej namysłu (głębokie przetwarzanie). Jak tego dokonać?

              1. Przeczytanie fragmentu z podręcznika ze zrozumieniem.
              2. Podkreślenie najważniejszych faktów.
              3. Zrobienie notatki wizualnej w postaci mapy myśli albo linearnej.
              4. Przeczytanie własnoręcznie zrobionej notatki.
              5. Opowiedzenie swoimi słowami informacji z notatki.
              6. Postępowanie z każdym fragmentem tematu według pkt. 1-5.
              7. Opowiedzenie rodzicowi swoimi słowami o tym, czego się nauczyło. Najwięcej uczymy się w momencie, gdy wchodzimy w rolę nauczyciela.

              Jak powtarzać w domu wcześniej zdobytą wiedzę?

              1. Krótkie podsumowanie pod koniec nauki.
              2. Podsumowanie pod koniec dnia np. przed snem.
              3. Podsumowanie w następnym dniu.

              Warto pamiętać, że nauka w dużej mierze zależy od środowiska, w którym uczy się dziecko. Atmosfera panująca w domu może hamować lub inicjować proces uczenia się. Jeśli nauka w domu jest dobrze zorganizowana, staje się przyjemna i ciekawa. Prowadzi to do uwalniania dopaminy – substancji w mózgu, która jest silnym motywatorem.

              autorka: Marzena Jasińska

              pobrane z https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/nie-marnuj-czasu-ucz-sie-efektywnie

          • Wszawica to wciąż aktualny problem. Jak sobie z nią radzić?
            • Wszawica to wciąż aktualny problem. Jak sobie z nią radzić?

            • Wszawica to jedna z chorób pasożytniczych, z którą najczęściej spotykają się dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym (3–15 lat). Wbrew powszechnie przyjętym założeniom nie zawsze jest ona objawem braku higieny, nie zależy od niskiego statusu społecznego i występuje we wszystkich krajach na świecie1. Według statystyk Głównego Inspektoratu Sanitarnego najwięcej przypadków wszawicy w Polsce notuje się w jej największych miastach – Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi2. To, że wszy rozwijają się u osób z długimi i rzadko mytymi włosami również jest mitem wartym obalenia4. W związku z tym wszawica nie powinna być przedmiotem wstydu, a świadomość jej problemu należy rozszerzać zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych.

              W jaki sposób dochodzi do zarażenia?

              Wyróżniamy trzy rodzaje tej choroby: wszawicę głowową, odzieżową i łonową, wywoływane przez różne ekotypy pasożyta. Pierwszy z nich związany jest z wszą głowową, czyli Pediculus humanus capitis, która składa od 100 do 300 jaj podczas cyklu życiowego trwającego około miesiąca. Jaja charakteryzują się wydzielaniem silnie klejącej substancji, za sprawą której mocno przylepiają się do skóry człowieka3.Te pasożyty najlepiej czują w dużych skupiskach ludzi takich jak szkoły, internaty czy kolonie, a także w miejscach, w których skracamy dystans, np. w komunikacji miejskiej4. Jednak warto pamiętać, że do zarażenia dochodzi nie tylko poprzez kontakt bezpośredni. Dużym problemem jest brak odpowiednich środków ostrożności wśród dzieci, które nie mają wyrobionych właściwych nawyków związanych z higieną i użyczają kolegom swoich zabawek, czapek, grzebieni, a nawet ręczników.Pojawienie się larw wszy nie zawsze jest momentem rozpoznania choroby, gdyż są one trudno dostrzegalne. W pierwszej kolejności pojawia się świąd i zaczerwienienie, przez co dochodzi do drapania, a w związku z tym powstawania ran i wtórnych nadkażeń bakteryjnych. W niektórych przypadkach włosy mogą sklejać się ze względu na lepką wydzielinę produkowaną przez gnidy1. Miejscami, na które należy zwrócić szczególną uwagę są okolica skroniowa, ciemieniowa i potyliczna głowy. To tam najchętniej bytują wszy3.

               

              Nie czekaj, aż Twoje dziecko przyniesie do domu wszy – zapobiegaj ich wylęganiu już teraz!

              Aby nie dopuścić do rozprzestrzenienia się problemu wszawicy warto podjąć odpowiednie działania profilaktyczne. Niezwykle istotna jest regularna kontrola głowy dziecka pod kątem obecności wszy i ich larw. Jednak w momentach sprzyjających zarażeniu wszawicą, np. podczas wyjazdu na obóz czy kontaktu z osobą cierpiącą na tę przypadłość, warto sięgnąć nie tylko po pielęgnację, lecz także po odpowiednio dopasowaną ochronę. Niezastąpionym rozwiązaniem może okazać się testowany dermatologicznie PARANIT OCHRONNY. Ma on postać odżywki w sprayu, która nie tylko dba o zdrowy wygląd włosów ale również pomaga zmniejszyć ryzyko zakażenia wszawicą tworząc środowisko nieprzyjazne dla wszy.

              Jakie kroki podejmować, gdy pojawią się pierwsze objawy wszawicy?

              Co zrobić, jeśli, mimo zachowania odpowiednich środków ostrożności, wszy lub gnidy pojawią się w Twoim domu? Musisz wiedzieć, że wciąż powszechne mity związane z wszawicą są dawno nieaktualne, dlatego golenie głowy czy nacieranie jej naftą to zupełny przeżytek2.Na rynku dostępnych jest kilka produktów, które doskonale poradzą sobie z likwidacją pasożytów. Możesz sięgnąć po wyroby medyczne marki Paranit, w których składzie znajdziesz substancje takie jak dimetikon lub oleje mineralne, aktualnie uznane jako standardy leczenia wszawicy. Jedną z opcji wyboru może być PARANIT SZAMPON LECZNICZY, który eliminuje wszy i gnidy jedocześnie myjąc włosy i zapewniając odpowiedni poziom higieny. Dodatkowo możesz zastosować polecany dla dzieci już od 6 miesiąca życia PARANIT LOTION lub wersję dla skóry wrażliwej, czyli PARANIT SENSITIVE LOTION, który doskonale sprawdzi się przy długich włosach. Jeśli chcesz poznać szczegóły, odwiedź stronę internetową: www.paranitnawszy.pl i sprawdź, jakie preparaty będą w Twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem w walce z wszawicą.Pamiętaj, że wszy bardzo szybko przenoszą się na innego żywiciela. Dlatego w przypadku rozpoznania choroby szczególną ostrożność należy zachować wobec wszystkich domowników i tych, którzy potencjalnie mogli mieć kontakt z osobą zarażoną. Natomiast nie musisz obawiać się zwierząt, gdyż one nie są zagrożeniem, a wesz ludzka na nich nie bytuje1.Ostatnim krokiem do pozbycia się problemu wszawicy jest zadbanie o przedmioty osobiste, czyli ozdoby do włosów, grzebienie, ubrania i pościel, z którymi kontakt miały osoby zarażone. W tym celu należy wygotować, wyprasować lub zamrozić dane rzeczy, a jeśli jest taka możliwość, to zastosować preparaty chemiczne temu służące4. Aby nie dopuścić do rozmnażania pasożytów staraj się edukować dzieci i wyrabiać w nich odpowiednie nawyki związane z higieną.

          • Inauguracja Roku Szkolnego 2020/2021
            • Inauguracja Roku Szkolnego 2020/2021

            • W tym roku szkolnym pandemia COVID-19 spowodowała wiele zmian w organizacji placówek. W Niepublicznej Szkole Podstawowej w Załukach uczniowie spotkali się podczas uroczystej Inauguracji Roku Szkolnego przy zachowaniu odpowiednich procedur i reżimu sanitarnego.

              Pani dyrektor Irena Suprun powitała wszystkich uczniów oraz nauczycieli i rodziców klasy 0 podczas uroczystego rozpoczęcia roku szkolnego. Następnie uczniowie zostali zapoznani z procedurami postępowania w związku z pandemią oraz zasadami funkcjonowania szkoły oraz udali się do klas na spotkanie z wychowawcami. 

              Z nową energią i chęcią do pracy powitaliśmy Nowy Rok Szkolny.

              ---------------------------------------------------------------

              W załączeniu List Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Infrastruktury i Głównego Insektora Sanitarnego: