• Aktualności

            • Pasowanie na czytelnika

            • Uroczystość pasowania na czytelnika to wyjątkowy moment w życiu uczniów klasy pierwszej. To symboliczne wydarzenie oznacza, że stają się oficjalnymi czytelnikami szkolnej biblioteki.

               

              Czytanie to nie tylko forma rozrywki, ale także klucz do osobistego rozwoju. Oto, dlaczego warto sięgać po książki:

              1. Rozwój Umiejętności Językowych: Czytanie pomaga poszerzać słownictwo, uczyć poprawnej gramatyki i stylu pisania. To także doskonały sposób na naukę języków obcych.

              2. Zrozumienie Innych Kultur i Poglądów: Książki pozwalają nam zanurzyć się w innych światach, zrozumieć różnorodność kulturową i akceptować odmienność. Dzięki nim możemy spojrzeć na świat oczami innych ludzi.

              3. Poprawa Koncentracji i Skupienia: Czytanie wymaga pełnej uwagi. Regularne czytanie trenuje mózg do dłuższego skupienia się na jednej czynności.

              4. Redukcja Stresu: Książki pozwalają oderwać się od codziennych problemów, co pomaga w redukcji stresu.

              5. Rozwijanie Wyobraźni: Książki pobudzają wyobraźnię, pozwalając nam zanurzyć się w innych światach, przeżyć przygody bohaterów i odkrywać nowe możliwości.

              26 marca przed naszymi pierwszoklasistami otworzyły się drzwi do nieskończonej wiedzy, przygód i emocji, oficjalne stali się członkami magicznego świata książek. 

              Nasi najmłodsi uczniwie właśnie rozpoczęli wspaniałą przygodę z książkami. Niech ta pasja towarzyszy im przez całe życie. Gratulujemy pasowania na czytelnika! 

               

              Serdecznie dziękujemy Filii Biblioteki w Załukach i Bibliotece Publicznej w Gródku

            • Pierwszy Dzień Wiosny

            • W piękny, słoneczny 21 marca, uczniowie całej szkoły oraz oddziału przedszkolnego z niecierpliwością wyczekiwali na wyjątkowe wydarzenie: pożegnanie Zimy i powitanie Wiosny. Tradycyjnie, jak co roku, wyruszyliśmy nad malowniczą rzekę Supraśl, aby uczcić ten magiczny moment.

              Na brzegu rzeki, w otoczeniu przyrody budzącej się do życia, stanęła nasza kolorowa marzanna. To była ta sama kukła, którą uczniowie samodzielnie wykonali wcześniej w szkole. Jej obecność symbolizowała zimę, którą teraz mieliśmy zamiar “topić”. Wszyscy zebrani wokół marzanny trzymali się za ręce, a nasi najmłodsi uczniowie z oddziału przedszkolnego z niecierpliwością oczekiwali na sygnał.

              Gdy pierwsze promienie słońca oświetliły naszą marzannę, wszyscy razem krzyknęliśmy: “Zima, zima, odchodź!” I tak, z uśmiechem na twarzach, wrzuciliśmy marzannę do nurtu rzeki. Jej kolorowe wstążki i sianko unoszące się na wodzie były jak pożegnalny taniec zimy.

              Następnie przyszedł czas na tradycję białoruską. Uczniowie zawiesili na drzewach kolorowe, papierowe ptaki. Każdy ptak miał swoje miejsce, a wiatr delikatnie kołysał ich skrzydłami. Odśpiewaliśmy specjalne pieśni, które miały na celu przywołać skrzydlate zwierzęta. Nasze głosy niosły się wśród gałęzi, a ptaki zdawały się nas słuchać.

              Po powrocie do szkoły czekała nas jeszcze jedna atrakcja: ognisko z kiełbaskami. Wszyscy zebraliśmy się wokół ogniska, opowiadając sobie wesołe historie i delektując się ciepłem ognia. To był czas radości i wspólnego świętowania.

              Mamy nadzieję, że tak pożegnana zima, szybko do nas nie wróci. Wiosna przyniesie nam nowe możliwości, świeże powietrze i radosne dni. Niech ta tradycja trwa i niech każdy Pierwszy Dzień Wiosny będzie tak magiczny, jak ten właśnie był w naszej szkole. 🌸🌿🔥

            • Lekcja otwarta z matematyki

            • Serdecznie zapraszam na lekcję otwartą z matematyki w klasie VII, która odbędzie się 25 marca na drugiej godzinie lekcyjnej (8:55 - 9:40). Tematem naszej lekcji będzie “Kwadrat i jego połowa”.

              Na tej lekcji uczniowie korzystając z Twierdzenia Pitagorasa odkryją wzór na przekątną kwadratu. Przypomnimy sobie również wzory na pola i obwody kwadratów i trójkątów.

              Będzie to fascynująca lekcja! Do zobaczenia!

            • "Być kobietą..."

            • 8 marca uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Międzyszkolnym Konkursie Piosenki o Kobietach - "Być kobietą..." zorganizowanym przez Szkołę Podstawową w Gródku. Miło nam poinformować, iż II miejsce w kategorii - przedszkole - zajęła Nina Kopczuk, a wyróżnienie zdobyła Daria Andrzejczyk, uczennica klasy VII. Gratulujemy!!

            • Dzień Kobiet

            • To był dzień pełen uśmiechów i wzajemnego szacunku! Dziewczęta i chłopcy w nietypowy, ale zabawny sposób zamienili się rolami. Panowie w sukienkach a panie w sportowych strojach chłopców to widok, który rozbawił każdego Nie zabrakło także kwiatów i słodkości, które rozjaśniły twarze naszych uczennic.

              Ale to nie wszystko! Starsze klasy przygotowały wyjątkowe wystąpienie, w którym podzielili się z nami historią Dnia Kobiet i własnymi refleksjami w postaci wierszy.

              Na koniec czekała wspaniała niespodzianka – ognisko z kiełbaskami , zorganizowane przez uczniów ze starszych klas, które zgromadziło całą społeczność szkolną.

              Niech każdy dzień w naszej szkole będzie tak radosny i pełen wzajemnego szacunku, jak ten Dzień Kobiet!

            • "𝙉𝙞𝙚𝙨𝙖𝙢𝙤𝙬𝙞𝙩𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙜𝙤𝙙𝙮 𝙙𝙯𝙞𝙚𝙨𝙞𝙚̨𝙘𝙞𝙪 𝙨𝙠𝙖𝙧𝙥𝙚𝙩𝙚𝙠 (𝙘𝙯𝙩𝙚𝙧𝙚𝙘𝙝 𝙥𝙧𝙖𝙬𝙮𝙘𝙝 𝙞 𝙨𝙯𝙚𝙨́𝙘𝙞𝙪 𝙡𝙚𝙬𝙮𝙘𝙝)"

            • ‘’𝙉𝙞𝙚𝙨𝙖𝙢𝙤𝙬𝙞𝙩𝙚 𝙥𝙧𝙯𝙮𝙜𝙤𝙙𝙮 𝙙𝙯𝙞𝙚𝙨𝙞𝙚̨𝙘𝙞𝙪 𝙨𝙠𝙖𝙧𝙥𝙚𝙩𝙚𝙠 (𝙘𝙯𝙩𝙚𝙧𝙚𝙘𝙝 𝙥𝙧𝙖𝙬𝙮𝙘𝙝 𝙞 𝙨𝙯𝙚𝙨́𝙘𝙞𝙪 𝙡𝙚𝙬𝙮𝙘𝙝)'' – książka napisana przez Justynę Bednarek była inspiracją do przeprowadzenia przez Panią Ewelinę Karczemną z Biblioteki Publicznej w Gródku zajęć dla klas 0-1.

              ʟᴇᴋᴛᴜʀᴀ ᴏᴘᴏᴡɪᴀᴅᴀ ᴏ 10 sᴋᴀʀᴘᴇᴛᴋᴀᴄʜ, ᴋᴛᴏ́ʀᴇ ᴜᴄɪᴇᴋᴀᴊᴀ̨ ᴢ ᴅᴏᴍᴜ ᴍᴀᴍʏ ɪ ᴊᴇᴊ ᴄᴏ́ʀᴋɪ ʙᴀsɪ, ᴀʙʏ ᴘʀᴢᴇᴢ̇ʏᴄ́ ʀᴏ́ᴢ̇ɴᴇ ᴘʀᴢʏɢᴏᴅʏ. ɴɪᴇᴋᴛᴏ́ʀᴇ ᴢ ɴɪᴄʜ ᴢᴏsᴛᴀᴊᴀ̨ ɢᴡɪᴀᴢᴅᴀᴍɪ ғɪʟᴍᴏᴡʏᴍɪ, ɴɪᴇᴋᴛᴏ́ʀᴇ ᴅᴇᴛᴇᴋᴛʏᴡᴀᴍɪ ʀᴏᴢᴡɪᴋᴌᴜᴊᴀ̨ᴄʏᴍɪ ᴋʀʏᴍɪɴᴀʟɴᴇ ᴢᴀɢᴀᴅᴋɪ, ᴀ ᴊᴇsᴢᴄᴢᴇ ɪɴɴᴇ… ᴍʏsɪᴍɪ ᴍᴀᴍᴀᴍɪ ᴄᴢʏ ᴜsᴢᴄᴢᴇʟɴɪᴀᴄᴢᴀᴍɪ ᴡʀᴏɴɪᴄʜ ɢᴡɪᴀᴢᴅ.

              𝗔 𝗸𝗶𝗺 𝘇𝗼𝘀𝘁𝗮ł𝘆 s𝗸𝗮𝗿𝗽𝗲𝘁𝗸𝗶 naszych uczniów, 𝘇𝗼𝗯𝗮𝗰𝘇𝗰𝗶𝗲 𝘀𝗮𝗺𝗶

            • Webinar dla RODZICÓW

            • 20 marca o godzinie 18:00 z Rodziców na BEZPŁANY WEBINAR dotyczący pracy z uczniem dyslektycznym oraz przygotowania do egzaminu ósmoklasisty.

              Dowiedzą się Państwo, jak wesprzeć dziecko w zdobywaniu umiejętności z wykorzystaniem Metody Ortograffiti oraz jak skutecznie współpracować z nauczycielami. Zostaną omówione praktyczne wskazówki oraz wyjaśnienie istoty pracy z uczniem dyslektycznym. Dołączcie do webinaru, aby razem działać na rzecz sukcesu edukacyjnego dzieci!

              Zarezerwujcie miejsce na webinarze!!  REZERWUJ

              Udział w webinarze jest bezpłatny.

              Organizator: Ortograffiti

            • Stypendia za szczególne osiągnięcia w nauce uczniów, którzy znajdują się w trudnej sytuacji materialnej

            • Ruszyła I edycja „Podlaskiego programu wsparcia stypendialnego uczniów/uczennic szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne”. Do zdobycia jest kwota 6 tysięcy złotych. Kwota w 2024 roku przeznaczona na pomoc dla najzdolniejszych uczniów uczęszczających do szkół z obszaru województwo podlaskiego, znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 roku. Projekt realizowany jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027.

               CZYTAJ WIĘCEJ

               

              Źródło: https://podlaskie.eu/edukacja/stypendia.html?fbclid=IwAR1RKDosvV86w5WIGmQEdmrlRLlc70wPkMC74c5m485-N--rlKsZqgLK0II

            • UWAGA! ODRA!

            • ODRA/ Measles virus

              Zakażenie szerzy się drogą kropelkową oraz przez bezpośrednią styczność z wydzieliną z jamy nosowo-gardłowej chorej osoby. Objawy pojawiają się po 10-12 dniach od zakażenia. Początkowo występuje gorączka, złe samopoczucie, zapalenie spojówek, katar, kaszel. Po 2-4 dniach pojawia się wysypka. Wraz z rozwojem choroby temperatura wzrasta nawet do 39-41°C. W jamie ustnej pojawiają się białe wykwity otoczone czerwoną linią (plamki Koplika), a następnie czerwona wysypka stopniowo pokrywa całe ciało. Zakażony wirusem człowiek stanowi źródło zakażenia dla otoczenia jeszcze przed wystąpieniem jakichkolwiek objawów. Szacuje się, że jeden chory może zarazić 9 z 10 osób niezaszczepionych ze swojego otoczeniaNie należy lekceważyć choroby, ponieważ powikłania z nią związane mogą być bardzo groźne. Możliwe powikłania odry dotyczą 30% chorych. Występują głównie wśród dzieci do 5 roku życia i dorosłych w wieku powyżej 20 lat oraz osób z zaburzeniami odporności.Najczęstsze powikłania to:· zapalenie ucha środkowego,· biegunka,· zapalenie płuc,· ostre zapalenie mózgu

              Szczepienie przeciwko odrze jest bardzo skuteczne. Po podaniu pierwszej dawki szczepionki osoba zaszczepiona uzyskuje odporność na poziomie 95%, podanie drugiej dawki szczepionki pozwala osobie zaszczepionej osiągnąć odporność niemalże 100%. Szczepienia przeciwko odrze przeprowadza się szczepionką skojarzoną przeciwko odrze, śwince i różyczce. Wszystkie zarejestrowane w Polsce szczepionki przeciwko odrze, śwince i różyczce dopuszczone są do stosowania także u osób dorosłych. Jeśli nie wiesz lub nie pamiętasz, czy chorowałeś lub byłeś szczepiony, to powinieneś:· zgłosić się do swojego lekarza,· zapytać lekarza o zasadność badania poziomu przeciwciał przeciwko odrze,· ewentualnie poddać się szczepieniu ochronnemu, po konsultacji z lekarzem.

               

              ODRA/ Szczepienia

              W okresie przed zastosowaniem powszechnych szczepień przeciwko odrze, tj. przed 1975 rokiem, przechorowanie odry w populacji było zjawiskiem powszechnym. Zatem osoby po 50 roku życia z dużym prawdopodobieństwem przechorowały odrę. Przechorowanie odry daje trwałą odporność na całe życie.Jeśli nie wiesz lub nie pamiętasz, czy chorowałeś lub byłeś szczepiony, to powinieneś:· zgłosić się do swojego lekarza,· zapytać lekarza o zasadność badania poziomu przeciwciał przeciwko odrze,· ewentualnie poddać się szczepieniu ochronnemu, po konsultacji z lekarzem.Osoby dorosłe zaszczepione jedną dawką szczepionki, w celu pełnego uodpornienia powinny przyjąć drugą, przypominającą dawkę szczepionki.Szczepienia przeciwko odrze przeprowadza się szczepionką skojarzoną przeciwko odrze, śwince i różyczce. Wszystkie zarejestrowane w Polsce szczepionki przeciwko odrze, śwince i różyczce dopuszczone są do stosowania także u osób dorosłych.

              Schemat podania szczepionki wskazuje Charakterystyka Produktu Leczniczego (CHPL), zgodnie z którą zaleca się podanie 1 dawki szczepionki, jako szczepienia podstawowego, osoba zaszczepiona uzyskuje odporność na poziomie 95%. Zaleca się podanie 2 dawki szczepionki, najlepiej w ciągu 3 miesięcy od podania 1 dawki (nie wcześniej, niż 4 tygodnie od podania 1 dawki). Podanie drugiej dawki szczepionki pozwala osiągnąć odporność niemalże 100%. Nie zaleca się podawania szczepionki w okresie ciąży, a przez 1 miesiąc po szczepieniu nie na-leży zachodzić w ciążę.Państwowa Inspekcja Sanitarna zaleca szczepienia pracowników przez pracodawców szczególnie w zakładach w których są zatrudnione osoby z Ukrainy i innych krajów na wschód od Polski.Pracowniczy obowiązek szczepień ochronnych wynika z przepisów prawa pracy. Zgodnie z art. 2221 § 1 Kodeksu pracy w razie zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych, pracodawca stosuje wszelkie dostępne środkieliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe – ograniczające stopień tego narażenia, przyodpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

               

              Powiatowa Stacja Sanitarno– Epidemiologiczna w Białymstoku